Pagina's

zaterdag 22 augustus 2015

Geants Des Ardennes

Toerclub Tandje Bij met 3 leden vertegenwoordigd bij editie 2015 van de Geants Des Ardennes.
Het is zaterdag 22 augustus. De wekker gaat om 4:45 uur. Je moet wel heel graag gaan fietsen in de omgeving van Li├Ęge. De Tom Tom laat zien dat ik 192 km voor de boeg heb. Het is nog niet druk op de weg dus arriveer ik om 7:15 uur in Angleur. Hier heb ik met Onno afgesproken. Hij is ook mooi op tijd. Tijdens het inschrijven zien we Izaak ook nog. Hij had toch tijd kunnen vrijmaken. Izaak geeft aan op zijn eigen tempo te gaan rijden en wil eerst warm worden. Hij vertrekt dan ook voor Onno en ik. Even over half 8 gaan we beginnen aan de 156 km met 14 cols. Na 9 km mogen we de Cote de Dolembreux-Hautgne begroeten. Een Col van 3700 mtr en gemiddeld 4%. Mooi begin en de benen voelen goed. Na 15 km het volgende obstakel Cote de Chaply. Col van 1200 mtr met lastig stuk van 12%. Onno test even de beentjes en voert daarmee het tempo op. Na 27 km Rue du Fays 2100 mtr gemiddeld 6% maar stukken 15%. Hier zien we in de verte Izaak worstelen op het steile stuk. We halen hem halverwege in. En nemen gelijk afstand. In de afdaling grote gaten in de weg met als gevolg een stootlek bij mij zelf. De band loopt af en er zit niks anders op dan bandje wisselen. We zijn snel weer onderweg om de Cote de Chambralles te beklimmen. Een pittig ding. 1550 mtr. Gemiddeld 10% en max 20%. Dit is het echte werk en tot nu toe geen centje pijn. Na 34 km de Cote de Niaster 1800 mtr. Met stuk van 15% en gemiddeld 8%. Na 40 km Warmonfosse. Klim van 2100 mtr. 7% gemiddeld met uitschieters naar 16%. Onderaan hebben we de 1e bevoorrading. DVV heeft een heel assortiment uitgestald veel fruit en van allerlei repen. We laten ons het goed smaken en gaan ons opmaken voor een wat "makkelijker" stuk. Weet niet hoe ze daar bijkomen. De volgende klim komt pas over 20 km! Maar heb geen vlak stuk gezien. Op en neer. Onno gaat er voor zitten en voert het tempo op. Na 61 km Col du Rideux-Nord. 3000 mtr gemiddeld 10%. Echt honderden meters dat mijn Mio 15% aan geeft. Onno heeft het voor het eerst moeilijk met zijn voorblad van 39 tanden. Jaapie komt hem met hoog ritme voorbij. Ook Izaak halen we nog net in voor de top. In de afdaling sluit hij weer aan en sleurt hij aan kop. Als ik achterom kijk hebben we een hele sliert achter ons. Na 80 km de volgende stop. Ook hier alles in overvloed. We vullen de bidons en slaan wat repen in en gaan weer snel verder. Het is inmiddels behoorlijk warm geworden en hebben het geluk dat we veel in de bossen fietsen. We nemen achtereenvolgens de Cote de Septon-Borton, Cote de Jenneret-Bende. In de afdaling zeer slecht wegdek. Het is echt goed opletten en slingeren van links naar rechts om de de gaten te ontwijken. Na 117 km Cote d' Anthisnes met als bonus aan de top een stop. Als we hier weer wegrijden merk je wel de hoogtemeters die in je benen zitten. Er is niet veel tijd om op gang te komen. De volgende col dient zich al weer aan. Ry d'Oneux. 3100 mtr met venijnige steile stukken. Onno laat me zien hoe je moet klimmen. Hij is niet te houden en ik ga in mijn eigen tempo verder. Half de klim zie ik dat ik weer in loop. Heb mijn krachten goed verdeeld maar het is te kort om hem nog in te halen. Na 154 krijgen we nog een taaie heuvel van 900 mtr. We persen alles er uit. Om 14:00 uur rijden we over de finisch met 156 km op de teller en 3200 hoogtemeters. Onze strijdmakker Izaak komt 15 minuten later ook binnen. Was een mooie tocht die goed verzorgd was. De route was duidelijk uitgezet, verkeersregelaars, bezemwagens en heel goede bevoorrading. Hier ga ik zeker nog een keer naar toe.

1. Mooie streek om te fietsen Jaap, en inderdaad de wegen zijn er niet in beste staat.