Pagina's

zondag 6 september 2015

Klappertanden in een gedenkwaardige GEA Goedhart Deltatocht

Vrijdagavond kijk ik eens hoofdschuddend naar buiten. Lage temperaturen, felle buien en een stormachtige wind. Dat voorspelt weinig goeds voor de tocht van morgen. Ondanks de slechte weersverwachtingen is het 's-morgens echter droog. Als ik aan de late kant bij de start arriveer staan de mannen al te trappelen. Ook Melanie sluit bij ons aan, ze heeft de Bidongroep, die al vroeg is gestart, gemist. Ook nog twee gastrijders, Piet van Dijke uit Tholen en een onbekende. Toch elf man, een mooie groep. Dat mag ook wel, een Thoolse tocht voor het goede doel, waar men veel werk in heeft gestoken, verdient veel lokale vertegenwoordigers. Op voorhand weet ik al dat het een zeer zware rit gaat worden. We vertrekken tegen de stormachtige NW wind in. De draairichting van de route bij deze wind maakt het extra zwaar. Aan de kop draait een ijzersterk Tandje Bij collectief rond. Ook Piet doet een duit in het zakje. Het zijn echte lekke banden omstandigheden, veel vuiligheid en een natte weg. Aan het eind van de Philipsdam dan ook een lekke voorband. Richting Zierikzee met zware zij- en tegenwind blijkt dat het ook achterin zwaar is, onze gastrijder vliegt eraf. De stop is evenals voorgaande jaren prima geregeld. Bananen, repen, gel en drinken. Ook een prima voetpomp, zodat ik m'n voorband weer goed op druk kan zetten.

Intussen is het achterin drukker geworden. Naast de gastrijder die bij de stop weer aansloot, mijn persoon, Hans, Adrie en even later ook Daan in de bus. In deze omstandigheden wordt de tank snel leeg getrokken. De molen uit Tholen, Simon, heeft één van z'n superdagen. Hij heeft z'n tank volgegooid met een gigantische pan superbami. Simon, Jacco komt nog even langs voor het recept. Naar Brouwershaven is het voor iedereen afzien. Het smalle fietspad biedt niet genoeg ruimte voor een brede waaier en is behoorlijk lang. Ter hoogte van Brijdorpe zien we een gigantische grauwe massa opdoemen. Even later begint het te stortregenen op een niet normale manier. Om de lol compleet te maken gaat dit vergezeld van zware windvlagen en een akelig lage temperatuur. Achter Serooskerke, richting Burghsluis op het buitendijkse fietspad komt het water zo massief omlaag dat er permanent een centimeters dikke laag water op het asfalt lijkt te staan. Kan me niet herinneren dat we ooit eerder in zulke omstandigheden fietste. Voor het massieve lijf van Simon geen probleem, hij verhoogt het tempo naar zo'n 38 km/u. Dit is de doodsteek voor onze gastrijder, hij waait er definitief af, wat in dit grijze gordijn bijna onopgemerkt gebeurt. Op de stormvloedkering, waar de wind eindelijk schuin van achter komt, voeren onze tempobeulen de snelheid tot ruim boven de 40 km/u op. Voor mij reden om te vragen of het iets rustiger kan. De omstandigheden zijn zo slecht dat het wegdek niet meer fatsoenlijk te zien is. Na de kering missen we een pijltje, zodat we een klein ommetje over Kamperland moeten maken, voordat we weer terug komen op het parcours. De kilometers over Noord-Beveland vliegen met zo'n rugwind voorbij. We zijn ongeveer alleen op de wereld. Weinig tot geen mensen die de lange route fietsen. Na Wilhelminadorp en het buitendijkse fietspad langs Kattendijke arriveren we bij de tweede stop. We worden ontvangen door vrijwilligers die de kou trotseren en Hans Traas, een belangrijke motor in de organisatie van de tocht bij GEA. Niet vreemd, Hans is zelf ook een verdienstelijk wielrenner. Het is duidelijk dat we hebben afgezien. Veel mensen in onze groep staan letterlijk te rillen en klappertanden. Ondanks dat ik geen koukleum ben, ontkom ik ook niet aan de misére. Dat zijn zaken die we normaal alleen 's-winters meemaken.We willen dan ook een snelle stop houden. Het noodlot slaat echter toe, Onno lek.

Na de stop een opvallend verschijnsel, Kees één van onze grootste bikkels, krijgt een koudeklop en heeft even een dip. Ook achter me hoor ik alles kraken en kreunen. Bij Yerseke worden we opgeschrikt door loeiende sirenes en een voorbij stuivende politieauto. Een vervelend ongeluk. Een vrouwelijke deelneemster is geschept door een auto. Richting Krabbendijke wordt het wat vriendelijker met een flauw zonnetje en iets hogere temperatuur. Aan het begin van de Oesterdam staat Melanie met een klein groepje. Ze heeft net een band vervangen. Respect voor haar, ze heeft een aardig stukje alleen tegen de wind opgebokst, voor ze kon aansluiten bij deze groep en rijdt in deze zware omstandigheden de 125 km uit. Adrie steunt z'n vrouwtje en blijft bij het groepje waar ze, naar ik achteraf hoorde, zeer blij mee waren. Op de dam een tegenwind tussen de 5 en 7B. Simon z'n superfood is nu uitgewerkt en ook de tank van Piet is al even leeg. Het komt nu aan op de allersterksten. Onno, Kees, Wim en Armando draaien in een waaier constant door. Door de zware windvlagen en het constante draaien moeten niet alleen de kopmannen alles geven, ook hier achter is het loeizwaar. We fladderen van links naar rechts. Hans die het verst achterin rijdt, ziet zwarte sneeuw en is hoorbaar niet blij. Toch komen we zonder dat het tempo veel terugvalt als één groep aan de overkant. Onderweg zijn we nog een paar keer gefotografeerd door de mensen van GEA die ons aanmoedigen. Benieuwd hoe we er op die foto's uit zien, dat moeten aardig vertrokken bekkies zijn. Nog elf kilometer windhappen in de polder en dan is Haestinge na ruim 173 km weer in zicht. Ik vrees dat dit voor mensen die de Zeeuwse dammen en polders niet kennen wel een hellestukje moet zijn geweest. Onder het genot van een hapje en een drankje is het goed napraten. Complimenten voor de Goodiebag. Armstukken, een binnenband en ook nog 2 consumptiebonnen die we bij de start ontvingen, daar heb je tenminste iets aan. Als Hans Traas het woord neemt, blijkt dat ze ook nog een prachtig resultaat geboekt hebben, 1500 euro voor de vrijwilligers van Stavoord6 en 3250 euro voor KIKA. Jammer dat zo'n mooie tocht, met zo'n goede organisatie, mede door de weersomstandigheden, zo weinig deelnemers had. Deze tocht doet zeker niet onder voor de Koos Moerenhout Classic die wel massaal bezocht wordt.

2 opmerkingen:

  1. Beste Wim, leuk geschreven en bedankt voor jouw compliment aan de organisatie van de tocht. Gr. Arnold Rosema GEA Goedhart B.V.

    BeantwoordenVerwijderen